MV Agusta: Italka s leteckými kořeny

Zrození značky z popela války
MV Agusta vznikla zcela neobvykle – ne jako motocyklová značka, ale jako součást leteckého koncernu Agusta Aeronautica, který založil hrabě Giovanni Agusta v roce 1923. Po jeho smrti převzali vedení jeho synové, zejména Domenico Agusta, který měl vášeň pro stroje všeho druhu.
Po druhé světové válce bylo v Itálii zakázáno vyrábět letadla, a tak se rodina Agusta rozhodla přeorientovat na výrobu malých motocyklů. První motocykl – MV Agusta 98 – se představil v roce 1945. Název MV Agusta je zkratkou "Meccanica Verghera Agusta", přičemž Verghera je název místa v provincii Varese, kde byla první továrna.
Rychlejší než vítr: MV Agusta na závodních tratích
MV Agusta se rychle vrhla do světa závodění – a velmi úspěšně. V 50. a 60. letech dominovala silničním závodům. Na MV Agustě jezdili legendární piloti jako:
Giacomo Agostini – nejslavnější jezdec všech dob, který získal 13 titulů mistra světa právě na MV Agustě.
John Surtees – jediný muž, který se stal mistrem světa na motocyklu i ve Formuli 1.
Mike Hailwood – britská ikona, která sbírala vítězství i na MV.
V době největší slávy (1952–1974) získala značka 38 titulů mistra světa a stala se nejúspěšnější značkou silničních závodů své doby.
Zánik a znovuzrození značky
Po smrti Domenica Agusty v roce 1971 začala značka upadat. Nedokázala konkurovat levnějším japonským značkám a v roce 1980 přestala MV Agusta vyrábět motocykly.
Až v roce 1992 došlo k jejímu znovuzrození díky skupině Cagiva. V roce 1999 byla světu představena nová F4 750, navržená legendárním Massimem Tamburinim, designérem Ducati 916. F4 se stala okamžitě ikonou.
Zajímavosti, které nejsou tak známé
Letadla nikdy nezmizela – Letecká divize Agusta nadále existuje (dnes jako Leonardo Helicopters) a vyrábí například vrtulníky pro NATO a italskou armádu.
MV F4 měla motor navržený bývalými inženýry Ferrari – čtyřválcový motor F4 byl vyvíjen ve spolupráci s lidmi, kteří pracovali pro Ferrari ve Formuli 1.
MV Agusta vyráběla také skútry a malé motokrosové stroje – kromě exkluzivních superbiků měla značka v 50. a 60. letech širokou nabídku dostupnějších strojů.
Exkluzivita nade vše – Každý kousek MV Agusta je ručně sestavený v Itálii. Výrobní objemy jsou mnohem nižší než u konkurenčních značek – to zvyšuje sběratelskou hodnotu.
Slavní vlastníci MV Agusta
Motocykly MV Agusta jsou šperky na dvou kolech – a právě tak je vnímají i slavní fanoušci:
Brad Pitt – vlastní MV Agusta Brutale 800 a F4.
Tom Cruise – často jezdí na MV Agusta F3, například i při natáčení Mission: Impossible.
Lewis Hamilton – britský šampion F1 má dlouhodobou spolupráci s MV Agustou a pod jeho jménem vznikly limitované edice Brutale Dragster LH44 a F4 LH44.
Zlatan Ibrahimović – švédský fotbalista je známý svou láskou k italským motorkám – v jeho garáži stojí limitovaná edice MV Agusta Rush 1000.
Současnost a budoucnost
MV Agusta je dnes symbolem exkluzivity, výkonu a designu. Vyrábí modely jako F3, Brutale, Superveloce, Dragsternebo futuristickou Rush 1000. Značka se v posledních letech dostala pod křídla investičních skupin a nově spolupracuje s KTM na vývoji a distribuci.
Chystá také přechod na elektrické motocykly, ale slibuje, že "duše MV" – tedy výkon, emoce a italský styl – zůstane nezměněna.
MV Agusta není jen značka – je to žijící legenda, která spojuje italskou eleganci, závodní dědictví a exkluzivitu. Od hraběte Agusty až po hollywoodské hvězdy – každý, kdo sedne na MV, ví, že to není jen jízda. Je to prožitek.