rok 1905: Předchůdce Isle of Man TT

Důvod volby ostrova Man
V roce 1905 neumožňovaly britské zákony konání rychlostních závodů na veřejných komunikacích. Ostrov Man, s vlastním právním rámcem, poskytl legální prostor pro uspořádání takového závodu. Organizátoři zvolili trať s názvem Four Inch Course, což odkazovalo na tehdy platný technický limit průměru válce (do 4 palců, tedy přibližně 650 cm³).
Parametry trati
Název trati: Four Inch Course
Délka jednoho kola: 52,15 mil (83,9 km)
Typ povrchu: převážně šotolina, bez zpevněného asfaltového krytu
Profil tratě: silniční trať se stoupáními, klesáními a ostrými zatáčkami
Start a cíl: St John's
Výsledky
Vítěz: J. S. Campbell
Motocykl: Ariel
Průměrná rychlost vítěze: cca 61 km/h
Počet kol: 5
Celková vzdálenost: přibližně 260 mil (418 km)
Technické charakteristiky strojů
Typ motoru: jednoválcové čtyřtaktní spalovací motory
Zdvihový objem: do 650 cm³
Výkon: přibližně 2–3,5 koně (odhad podle konstrukce doby)
Převodovka: ve většině případů jednorychlostní nebo žádná
Brzdy: mechanické, třecí
Pneumatiky: úzké, s nízkým vzorkem, přizpůsobené pro šotolinu
Význam události
Tento závod byl předchůdcem slavné Isle of Man TT, jejíž první ročník se pod tímto názvem konal v roce 1907. Závod z roku 1905 prokázal technickou i organizační proveditelnost silničních závodů v náročných přírodních podmínkách. Ostrov Man se díky tomu stal klíčovým místem pro vývoj a testování motocyklů ve vysokém zatížení.
Možnosti dnešní návštěvy
Four Inch Course lze dnes částečně projet na běžné motorce, nebo zmapovat dle dobových podkladů.
Manx Museum a Manx Motor Museum nabízejí dokumentaci i exponáty z této éry.
Během závodního týdne TT Isle of Man lze zažít moderní podobu silničního závodění na téměř stejné trase.
Foto: mapsland.com