French Grand Prix 1914 – základ moderních GP

Název závodu: Grand Prix de l'Automobile Club de France (ACF)
Datum: 4.–5. července 1914 (závod probíhal 2 dny)
Místo: Lyon, Francie
Pořadatel: Automobile Club de France
Závod v Lyonu byl nejen klíčovým momentem pro automobilový sport, ale ovlivnil i další formy motorsportu – včetně motocyklových závodů. Byla to jedna z prvních velkých Grand Prix s mezinárodní tovární účastí, jasně definovanými technickými pravidly a tratí navrženou speciálně pro vysokou rychlost a testování spolehlivosti strojů.
Parametry okruhu
Název trati: Circuit de Lyon
Délka jednoho kola: cca 37,6 km (23,38 mil)
Počet kol: 20 kol
Celková vzdálenost: cca 752 km (467 mil)
Typ trasy: Silniční okruh po veřejných silnicích, uzavřených pro provoz
Okruh měl kombinaci dlouhých rovinek, táhlých stoupání a klesání, ostrých zatáček a rychlých pasáží. Start a cíl byly poblíž obce Givors, jižně od Lyonu. Trať byla pečlivě zabezpečena pro diváky (na tehdejší poměry) a měla první organizovanou infrastrukturu boxů.
Startovní pole
Závodu se zúčastnilo 37 vozů od 7 týmů z Francie, Německa, Belgie a Velké Británie.
Mezi nejvýznamnější týmy patřili:
Peugeot (Francie)
Mercedes (Německo)
Delage (Francie)
Sunbeam (Velká Británie)
Fiat (Itálie – původně, ale v Lyonu tentokrát bez tovární účasti)
Technická pravidla
Vozidla musela splňovat tehdejší váhový limit do 1 100 kg a maximální objem motoru byl stanoven na 4,5 litru. Cílem bylo omezit obří objemy motorů, které předtím přesahovaly 10 litrů.
Průběh a výsledky
Závod byl dramatickým soubojem mezi Peugeotem (favorit) a německým Mercedesem.
Mercedes nasadil nový typ vozu Mercedes 18/100 Grand Prix, s inovativním čtyřválcovým motorem s ocelovými písty, dvakrát vačkovými hřídeli (DOHC) a mechanickým rozvodem ventilů. Peugeot využil svůj slavný motor s dvouvačkovým rozvodem DOHC a čtyřmi ventily na válec – naprostá špička tehdejší konstrukce.
Největším hrdinou závodu byl Christian Lautenschlager, který vedl trojici Mercedesů k vítězství. Mercedes obsadil první, druhé a třetí místo, což byl v té době mimořádný úspěch a významná porážka domácího Peugeotu.
🥇 Vítěz: Christian Lautenschlager (Mercedes)
🥈 Otto Salzer (Mercedes)
🥉 Louis Wagner (Mercedes)
Význam
French Grand Prix 1914 byla první velká Grand Prix s takto propracovaným mezinárodním továrním soubojem a s jasně definovanými technickými omezeními, která se později stala standardem.
Přestože se nejednalo o motocyklový závod, principy Grand Prix de l'ACF ovlivnily i organizaci prvních motocyklových Grand Prix (například Isle of Man TT nebo první FIM Grand Prix po roce 1949).
Technický pohled: V čem byl Mercedes revoluční
Ocelové písty místo těžkých litinových
Čtyřventilová hlava (Peugeot i Mercedes) – v té době unikát
Mechanický rozvod DOHC
Lepší chlazení – nový typ radiátoru
Pneumatiky Dunlop – s rychloupínacím systémem pro výměnu kol, které se měnily na každé druhé až třetí zastávce
Souvislost s první světovou válkou
Jen měsíc po závodě vypukla 1. světová válka. Mnozí mechanici a jezdci narukovali a závodní technologie se rychle transformovala do vojenského průmyslu.
🔍 Doporučení pro cestovatele 🔍
Pokud chcete Lyon navštívit jako fanoušek motorsportu:
Původní trať Circuit de Lyon se dá částečně projet.
V Givors najdete informační tabule a několik památek na historický závod.
V muzeích v Lyonu a Paříži (např. Musée de l'Automobile) jsou vystaveny repliky tehdejších vozů.