French Grand Prix 1914 – základ moderních GP

04.07.2025
Základní informace
  • Název závodu: Grand Prix de l'Automobile Club de France (ACF)

  • Datum: 4.–5. července 1914 (závod probíhal 2 dny)

  • Místo: Lyon, Francie

  • Pořadatel: Automobile Club de France

Závod v Lyonu byl nejen klíčovým momentem pro automobilový sport, ale ovlivnil i další formy motorsportu – včetně motocyklových závodů. Byla to jedna z prvních velkých Grand Prix s mezinárodní tovární účastí, jasně definovanými technickými pravidly a tratí navrženou speciálně pro vysokou rychlost a testování spolehlivosti strojů.

Parametry okruhu

  • Název trati: Circuit de Lyon

  • Délka jednoho kola: cca 37,6 km (23,38 mil)

  • Počet kol: 20 kol

  • Celková vzdálenost: cca 752 km (467 mil)

  • Typ trasy: Silniční okruh po veřejných silnicích, uzavřených pro provoz

Okruh měl kombinaci dlouhých rovinek, táhlých stoupání a klesání, ostrých zatáček a rychlých pasáží. Start a cíl byly poblíž obce Givors, jižně od Lyonu. Trať byla pečlivě zabezpečena pro diváky (na tehdejší poměry) a měla první organizovanou infrastrukturu boxů.

Startovní pole

Závodu se zúčastnilo 37 vozů od 7 týmů z Francie, Německa, Belgie a Velké Británie.
Mezi nejvýznamnější týmy patřili:

  • Peugeot (Francie)

  • Mercedes (Německo)

  • Delage (Francie)

  • Sunbeam (Velká Británie)

  • Fiat (Itálie – původně, ale v Lyonu tentokrát bez tovární účasti)

Technická pravidla

Vozidla musela splňovat tehdejší váhový limit do 1 100 kg a maximální objem motoru byl stanoven na 4,5 litru. Cílem bylo omezit obří objemy motorů, které předtím přesahovaly 10 litrů.

Průběh a výsledky

Závod byl dramatickým soubojem mezi Peugeotem (favorit) a německým Mercedesem.

Mercedes nasadil nový typ vozu Mercedes 18/100 Grand Prix, s inovativním čtyřválcovým motorem s ocelovými písty, dvakrát vačkovými hřídeli (DOHC) a mechanickým rozvodem ventilů. Peugeot využil svůj slavný motor s dvouvačkovým rozvodem DOHC a čtyřmi ventily na válec – naprostá špička tehdejší konstrukce.

Největším hrdinou závodu byl Christian Lautenschlager, který vedl trojici Mercedesů k vítězství. Mercedes obsadil první, druhé a třetí místo, což byl v té době mimořádný úspěch a významná porážka domácího Peugeotu.

  • 🥇 Vítěz: Christian Lautenschlager (Mercedes)

  • 🥈 Otto Salzer (Mercedes)

  • 🥉 Louis Wagner (Mercedes)

Význam

French Grand Prix 1914 byla první velká Grand Prix s takto propracovaným mezinárodním továrním soubojem a s jasně definovanými technickými omezeními, která se později stala standardem.

Přestože se nejednalo o motocyklový závod, principy Grand Prix de l'ACF ovlivnily i organizaci prvních motocyklových Grand Prix (například Isle of Man TT nebo první FIM Grand Prix po roce 1949).

Technický pohled: V čem byl Mercedes revoluční

  • Ocelové písty místo těžkých litinových

  • Čtyřventilová hlava (Peugeot i Mercedes) – v té době unikát

  • Mechanický rozvod DOHC

  • Lepší chlazení – nový typ radiátoru

  • Pneumatiky Dunlop – s rychloupínacím systémem pro výměnu kol, které se měnily na každé druhé až třetí zastávce

Souvislost s první světovou válkou

Jen měsíc po závodě vypukla 1. světová válka. Mnozí mechanici a jezdci narukovali a závodní technologie se rychle transformovala do vojenského průmyslu.

🔍 Doporučení pro cestovatele 🔍

Pokud chcete Lyon navštívit jako fanoušek motorsportu:

  • Původní trať Circuit de Lyon se dá částečně projet.

  • V Givors najdete informační tabule a několik památek na historický závod.

  • V muzeích v Lyonu a Paříži (např. Musée de l'Automobile) jsou vystaveny repliky tehdejších vozů.