motoPERLIČKY: Turbodmychadla na dvou kolech

13.05.2025

V 80. letech minulého století vstoupila motocyklová technika do nové éry. Výrobci motocyklů se snažili o maximální výkon při zachování kompaktních rozměrů motorů a nízké hmotnosti. Jedním z řešení byla technologie přeplňování – konkrétně turbodmychadlo, které bylo do té doby známé především z automobilového světa.

Průkopníci turbomotorek

Zavedené japonské značky, vedené snahou posunout výkonové limity motocyklů, představily během krátkého období několik přeplňovaných modelů:

  • Honda CX500 Turbo (1982) – první sériově vyráběný motocykl s turbodmychadlem a elektronickým vstřikováním paliva. Motocykl disponoval výkonem 82 koní a předběhl svou dobu nejen technologií, ale i aerodynamickým designem.

  • Yamaha XJ650 Turbo (1982) – využívala klasické karburátory, turbo bylo umístěno v přední části motocyklu a stlačený vzduch vedl přes mezichladič. Stroj dosahoval výkonu 90 koní.

  • Suzuki XN85 (1983) – sportovní koncept s nízko položeným turbodmychadlem a unikátními jízdními vlastnostmi. Měl pokročilý podvozek, včetně první sériové montáže zadního kola typu 16".

  • Kawasaki GPZ750 Turbo (1983–1985) – nejvýkonnější a technicky nejvyspělejší model své doby. Výkon dosahoval 112 koní a stroj byl považován za předchůdce dnešních hypersportů.

Proč se turbo na motorkách neuchytilo?

Přestože šlo o technicky odvážné konstrukce, přeplňované motocykly měly i svá omezení. Nástup turba nebyl vždy plynulý – tzv. turbo lag znesnadňoval plynulou jízdu, především v nízkých otáčkách. Dalším problémem byla cena, složitější údržba a obecně nižší spolehlivost oproti atmosférickým motorům.

Zákazníci i odborníci ocenili technické nadšení, avšak trh preferoval jednoduchost a přímou odezvu plynu. Turbo tedy zůstalo spíše vývojovou epizodou než novým standardem.


Motocykly s turbodmychadlem jsou dnes vyhledávanými sběratelskými kousky a připomínkou období, kdy se technici nebáli experimentovat. Jejich vznik potvrzuje, že pokrok není vždy lineární, a že i slepé uličky vývoje mohou být cenným zdrojem zkušeností.