Norton: Motocyklová legenda s britským srdcem

01.08.2025

Když se řekne britská motocyklová škola, většině fanoušků se vybaví jména jako Triumph, BSA nebo právě Norton. A právě poslední jmenovaná značka si vydobyla místo mezi legendami nejen elegancí, ale především inovacemi, závodními úspěchy a odhodláním přežít i ty největší turbulence motocyklového světa.

Zrození Nortonu: Víc než jen výrobce dílů

Historie značky Norton začíná roku 1898, kdy James Lansdowne Norton založil v anglickém Birminghamu firmu vyrábějící součástky pro bicykly. Tehdy ještě netušil, že za pár let se jeho jméno bude skloňovat v souvislosti s nejslavnějšími závody světa.

První motocykl s logem Norton spatřil světlo světa v roce 1902 – šlo o jednoduchý rám osazený belgickým motorem. Vlastní pohonnou jednotku však Norton uvedl až o pět let později. A právě od této chvíle se začal psát příběh jedné z nejrespektovanějších značek motocyklové historie.

Isle of Man TT a zlaté časy

Od 20. let 20. století se Norton profiloval jako závodní značka. Jeho motocykly ovládaly slavný Isle of Man TT – v období 1931–1939 tam Norton získal sedm po sobě jdoucích vítězství, což se zapsalo do dějin.

Modely jako International, Manx nebo později Featherbed rám přinesly kombinaci technické preciznosti a brilantních jízdních vlastností. Právě rám Featherbed (pojmenovaný podle komentáře závodníka: "je to jako spát v peřině") se stal legendou pro svou tuhost a ovladatelnost, a dodnes je považován za milník v konstrukci rámů.

Norton Commando: Srdce bijící proti vibracím

Možná nejslavnějším modelem v historii je Norton Commando. Představený v roce 1967, přinesl revoluční systém uchycení motoru Isolastic, který minimalizoval vibrace dvouválcového agregátu. Commando byl více než jen stroj – byl projevem stylu, síly a britské hrdosti. V roce 1973 byl dokonce jmenován "Motorkou roku" podle magazínu Motor Cycle News – už potřetí v řadě.

Bouře, pád a návraty

Norton, stejně jako mnoho britských výrobců, neodolal tlaku japonské konkurence v 70. letech. Finanční potíže, změny vlastnické struktury a nevyjasněná vize vedly k úpadku. Přesto značka nikdy zcela nezanikla – neustále se objevovali podnikatelé a inovátoři, kteří chtěli oživit její slávu.

V roce 2008 se o návrat pokusil podnikatel Stuart Garner, který stál za vývojem nového modelu Norton V4 SS – moderní superbike s motorem o objemu 1200 cm³ a výkony přes 200 koní. Ambice byly veliké, ale projekt bohužel selhal kvůli finančním machinacím.

Od roku 2020 je Norton v rukou indické společnosti TVS Motor Company, která vsadila na kvalitu, tradici a rozumný růst. Pod jejich vedením se do výroby dostal nový model Commando 961, který v sobě snoubí retro design a moderní inženýrství.

Zajímavosti, které (možná) neznáte

  • Norton byl dodavatelem motocyklů pro britskou armádu během obou světových válek. Model WD 16H byl hojně využíván na všech frontách.

  • V 50. letech značka vyvíjela motory i pro Formuli 1 – šlo o jednoválce pro Cooper a Lotus, ovšem bez většího úspěchu.

  • Původní Manx Norton se vyráběl až do roku 1962, přestože jeho koncepce pocházela z 30. let – důkaz nadčasovosti jeho konstrukce.

  • Značka má silnou komunitu fanoušků, přičemž modely jako Commando nebo Manx se těší vysoké sběratelské hodnotě.

Norton dnes: Nový dech a odhodlání

Norton se znovu nadechuje. Nové vedení investuje do vývoje, kvality a výroby v Anglii. Plánuje postupný návrat na světové trhy, a to nejen se silničními modely, ale i s elektromotocykly. Značka, která vzešla z dílny jednoho vizionáře, dnes opět ukazuje, že spojení tradice a moderny má smysl.